Terug naar In de media

De hoge Whitney-noot recht in hart van het publiek

Gepubliceerd op 27-09-2015

AD ****

Het is de bekroning van een fenomenaal debuut van de 22-jarige Monteiro. Zij is de attractie van The Bodyguard, de musical gebouwd op de evergreens van Whitney Houston en gebaseerd op de film uit 1992. In Monteiro's stem klinkt werkelijk de echo van Houston door, maar ook als actrice slaagt ze schijnbaar zonder veel moeite.

Monteiro maakt van The Bodyguard zo een bovengemiddelde musical. En dat is knap, want niet alles aan de voorstelling is briljant. Zo is Mark van Eeuwen als bodyguard soms een nogal oppervlakkige beveiliger in plaats van een ondoorgrondelijke rots in de branding. Het emotionele palet van zijn rol is niet royaal, maar bood wel ruimte voor meer diepgang.

Ook raakt de show enigszins uit balans door een wel erg overdadige dosis danswerk. Helemaal van deze tijd misschien, maar soms wel heel duidelijk ingelast om de donkere verhaallijn - bodyguard moet zangeres, op wie hij en passant verliefd wordt, beschermen tegen moordaanslag - wat meer lucht te geven. Tijdens Million Dollar Bill wordt Monteiro geflankeerd door 13 dansers én twee backing vocals; simpelweg teveel, zeker als een zangeres solo zo excelleert.

Pluspunt is de genegeerde verleiding om van The Bodyguard een klef liefdesverhaal te maken. De show is voor een musical ongewoon spannend en soms zelfs thrillerachtig, juist doordat de acties van de moorddadige stalker (overtuigend stil spel van Bram Blankestijn) ook in beeld worden gebracht.

Zo blijft The Bodyguard boeien tot en met de spectaculair geënsceneerde finale, die prijsnummer I Will Always Love You als overdonderend slotstuk kent. Als die song vandaag op single verschijnt, is hij morgen een nummer één-hit.

Door Stefan Raatgever

Bestel kaarten voor The Bodyguard

of vraag een offerte aan

Reserveer online, bel 0900 1353 (45cpm) of vind een Primera winkel in de buurt Logo_tickets-te-koop-bij-Primera

Worldwide excellence in entertainment

Stage Entertainment owns a network of theatres in eight countries where it produces musicals and shows developed by international partners or by its own creative teams. At its inception in 1998, Stage Entertainment comprised Stage Entertainment The Netherlands, Stage Entertainment USA, and Holiday on Ice. Over the past decade, the company has grown considerably, expanding its creative development and production activities around the world.