Terug naar In de media
TheLionKing-Deen van Meer (8)

Smaakvol en inventief dierenspektakel

Gepubliceerd op 31-10-2016

Het Parool *****

Gepresenteerd als de koning der musicals ligt de lat voor The Lion King hoog. De 24 producties die wereldwijd op de planken hebben gestaan zijnbeloond met zeventig awards. Reden genoeg voor producent Stage Entertainment om de musicalhit, die tussen 2004 en 2006 al ruim 900 keer werd opgevoerd in het Circustheater, terug op de planken te brengen. Met, net als toen, de uitdrukkelijke bemoeienis van Disney, dat er over de hele Wereld op toeziet dat een plaatselijke producent niet te veel aan de haal gaat met het verhaal over leeuwenwelpje Simba en zijn grillige pad naar volwassenheid. Wordt dan exact dezelfde voorstelling voorgeschoteld als twaalfjaar geleden? Nee, het script is ruimschoots met de tijd meegegaan, met heerlijke verwijzingen naar onder meer deactuele Disneyhit Frozen. Visueel wordt alles uit de kast getrokken, en daar zijn nieuwe snufjes als ledschermen - waar veel musicaldecors tegenwoordig op leunen - niet eens voor nodig. De details, decorstukken en het fenomenaal gekostumeerde ensemble maken het sprookje werkelijkheid.

Met de magistrale opening wordt de toon gezet. Op toneel en in de zaal wandelen de spectaculairste beesten voorbij, sierlijk gestalte gegeven door de dansers. De zang van Rafiki (Gugwana Dlamini, die dezelfde rol al in meerdere landen speelde) en muziek brengen Afrika tot leven. De bloeddorstige oom Scar wordt door Jorrit Ruijs fijn vals neergezet en Barry Beijer geeft als vogel Zazu lucht aan de voorstelling. Een puntje van kritiek: Mufasa(David Goncalves) ontbeert iets aan kracht en gezag om als sterke leeuwenkoning over te komen. De jonge Simba en Nala ontroeren, de volwassen Simba (Naidjim Severina) en Nala (Gaia Aikman) overtuigen. Dit is met recht de koning der musicals.

Door Marlies van Leeuwen

Worldwide excellence in entertainment

Stage Entertainment owns a network of theatres in eight countries where it produces musicals and shows developed by international partners or by its own creative teams. At its inception in 1998, Stage Entertainment comprised Stage Entertainment The Netherlands, Stage Entertainment USA, and Holiday on Ice. Over the past decade, the company has grown considerably, expanding its creative development and production activities around the world.