Terug naar In de media
TheLionKing-Deen van Meer (3)

Magie op de savanne

Gepubliceerd op 31-10-2016

Telegraaf *****

Een parade aan dieren trekt aan het publiek in de zaal voorbij om een eerbetoon te brengen aan het pasgeboren welpje Simba, de troonopvolger van de savanne. Er zijn giraffen op stelten, vogels aan hengelconstructies en dansers met antilopen aan hun lijf.

Alleen al deze kleurrijke openingsscène van The Lion King is pure magie. In de theatermusical wordt, net als in de gelijknamige tekenfilm uit 1994, het verhaal verteld van de leeuw Mufasa (David Concalves) die door zijn jaloerse broer Scar (een vileine, scherpe Jorrit Ruijs) de dood wordt ingejaagd.

Hij heeft zijn zinnen gezet op de troon en schuift de schuld in de schoenen van de jonge troonopvolger Simba (Naidjim Severina). Deze vlucht de wijde wereld in, om jaren later - in gezelschap van zijn vrienden het wilde zwijn Pumbaa en stokstaartje Timon - alsnog zijn rechtmatige plaats op de troon op te eisen.

Na twaalfjaar is The Lion King terug in het Circustheater in Scheveningen. En dat blijkt wederom een ware traktatie. Regisseur en ontwerper Julie Taymor leverde in 1997 een absoluut meesterwerk af dat de tand des tijds moeiteloos blijkt te hebben doorstaan. Ze maakte op knappe wijze de vertaalslag van de tekenfilm naar het theater door de illusie niet in stand te houden, maar juist te doorbreken. 

Onder de dierenmaskers zijn duidelijk de gezichten van de acteurs te zien, het wuivende gras van de savanne beweegt op de hoofden van de dansers en de antilopen springen op

een soort fietsconstructie voorbij. Maar zodra je aan deze theatertaal gewend bent, ga je er moeiteloos in mee en dat maakt deze voorstelling niets minder dan een ode aan de fantasie.

Dat Disney de touwtjes altijd stevig in handen houdt bij hun theaterproducties en nauwelijks Niets minder dan ode aan de fantasie aanpassingen tolereert, kan nog wel eens ergerlijk zijn. Maar bij

The Lion King is deze wat onbuigzame houding volkomen terecht. Als alles al klopt, dan moet je er niet te veel aan gaan sleutelen.

Al blijft een van de aandachtspuntjes - evenals twaalf jaar terug - de verstaanbaarheid van met name het ensemble. De charismatische Gaia Aikman, die de rol van Nala, het vriendinnetje

van Simba, speelt heeft daar tijdens het zingen van het prachtige Arm land in ieder geval geen last van. Gugwana Dlamini is meer dan indrukwekkend als de medicijn-aap Rafiki, maar ook Barry Beijer is sterk en grappig in zijn rol als de hofvogel Zazu. 

In deze krachtige samensmelting van de westerse en de Afrikaanse cultuur wordt niet alleen het oog, maar ook het oor gestreeld. Door het popgeluid van Elton John te vermengen met de warme klanken van de Zuid-Afrikaanse componist Lebo M komen er mooie nummers als Alles ademt en leeft en Zij leven voort voorbij alsook het vrolijke Hakuna Mat ata. 

Deze oog- en oorstrelende musical prikkelt alle zintuigen. Je gunt iedere generatie zijn eigen The Lion King, zodat de kringloop van het leven weer rond is. In het Circustheater in Scheveningen schijnt de komende tijd tijdens de koude wintermaanden in ieder geval de warme Afrikaanse zon.

Door Esther Kleuver

Bestel kaarten voor Disney's The Lion King

Reserveer online, bel 0900 1353 (45cpm) of vind een Primera winkel in de buurt Logo_tickets-te-koop-bij-Primera

Worldwide excellence in entertainment

Stage Entertainment owns a network of theatres in eight countries where it produces musicals and shows developed by international partners or by its own creative teams. At its inception in 1998, Stage Entertainment comprised Stage Entertainment The Netherlands, Stage Entertainment USA, and Holiday on Ice. Over the past decade, the company has grown considerably, expanding its creative development and production activities around the world.