obsession

Masterclass Storytelling - 2012

Op dinsdag 6 maart 2012 organiseerde Obsession Live Communication de 8e editie van de Masterclasses. Een unieke editie, die plaats vond in het bijzondere decor van het AFAS Circustheater in Den Haag.

Ervaar de boodschap

Centraal tijdens deze Masterclass stond het onderwerp (corporate) Storytelling. Een onderwerp dat past bij de visie van Obsession Live Communication. Obsession is ervan overtuigd dat zonder verbeelding, emotie en contact je boodschap niet overkomt. Het gaat om het ervaren van de boodschap en die ervaring kan bijzonder goed verwerkt worden in Storytelling.

30 gasten verdeeld over de zaal
Dat hebben de dertig aanwezige event- en marketingcommunicatieprofessionals aan den lijve ondervonden. Na een warm welkom door theaterdirecteur Hendrik Wassenaar werd alle gasten verzocht plaats te nemen in de indrukwekkende theaterzaal. Aan de hand van het entreekaartje dat iedereen ontving bij binnenkomst zocht iedereen zijn plaats op. Het leidde tot enige verbaasde blikken dat de 30 gasten verdeeld bleken te zijn over de het hele theater. Waarom?

Het verhaal van het Circustheater
Het zaallicht werd gedimd tot de zaal volledig donker was. Hét moment om het zintuig gehoor te prikkelen. Vanuit het niets klinkt een donkere stem door de zaal die het verhaal over de historie van het Circustheater aan de gasten vertelt.

Van de oude Koninklijke Loge tot de zaalwachten

Tijdens het verhaal komt storyteller Bart van Gerwen in het decor te voorschijn. Vanaf zijn plaats vertelt hij de gasten onder andere over de stoelen waar zij zitten, die allen een bijzondere betekenis blijken te hebben. Van de oude én de nieuwe Koninklijke Loge tot de plaatsen van de zaalwachten en de altijd voor Joop van den Ende gereserveerde stoelen.

Introductie op het podium

Na deze indrukwekkende opening worden de gasten op het podium uitgenodigd waar zij, met het gezicht naar de theaterzaal gekeerd, een korte introductie krijgen op het onderwerp van vandaag: Storytelling.

Iedere ruimte zijn eigen verhaal

Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan. De groep gaat in teams uiteen. Allemaal begeven zij zich naar een ruimte in het theater ‘met een verhaal’. Zo neemt de Dance Captain een groep mee naar de repetitieruimte en is er een groep die met de chef kok naar de keuken vertrekt waar de groep aan de chef’s table aan hun case zal werken. De verhalen over deze ruimtes zijn tot in detail doorgevoerd, ook in de catering. Zo wordt de gasten in de boardroom een glas prosecco en sushi geserveerd, en staat er voor het team in de kleedkamer frisdranken en snoepjes klaar.

Creatie van eigen verhalen

De gasten worden gedurende de middag ondergedompeld in een verhaal, en ook zelf creëren zij een aantal mooie verhalen die aan het einde van de sessie plenair door storyteller Bart van Gerwen worden voorgedragen. Met de tips and trics die vervolgens aan de hand van deze voorbeelden worden aangedragen, is er genoeg gespreksstof voor de afsluitende borrel. Al met al een zeer geslaagde bijeenkomst, waarin Obsession Live Communication eens te meer laat zien dat een boodschap pas overkomt als er sprake is van échte beleving!

Worldwide excellence in entertainment

Stage Entertainment owns a network of theatres in eight countries where it produces musicals and shows developed by international partners or by its own creative teams. At its inception in 1998, Stage Entertainment comprised Stage Entertainment The Netherlands, Stage Entertainment USA, and Holiday on Ice. Over the past decade, the company has grown considerably, expanding its creative development and production activities around the world.