Een_Bijzonder_Prettig_Vergezicht-toneel-1986-header

1986

De toneelvoorstelling Een bijzonder prettig vergezicht was te zien in 1986 in het Nieuwe de La Mar Theater in Amsterdam.

Het verhaal van Een bijzonder prettig vergezicht

De warme Sylvia (70) blijkt een ideale moederfiguur voor Ingrid (45) te zijn. Ingrid heeft een moeder altijd moeten missen, ook toen de hare nog leefde, want hun relatie was slecht. Bovendien voelt Ingrid zich schuldig over haar moeders dood, waar ze zelf bij aanwezig was, maar waarvan ze door verdringing zich de precieze omstandigheden niet meer kan herinneren. Ook twijfelt ze eraan of de relatie met haar eigen dochter wel goed is.

Sylvia werpt zich op als moeder annex therapeute en ontvangt Ingrid in die hoedanigheid zo vaak mogelijk. In rollenspelen spelen de twee de grootste conflicten na die Sylvia met haar overleden moeder beleefde; het zijn emotionele sessies, waarin beide dames helemaal opgaan. Letterlijk: Ingrid wordt tijdens die sessies weer een klein meisje, en Sylvia transformeert in haar moeder.

In hetzelfde huis beweegt Otto (64) zich op de achtergrond. Hij is met vervroegd pensioen gegaan na een loopbaan bij de Binnenlandse Veiligheidsdienst (de voorloper van de AIVD). Dat werk heeft hem nog niet los gelaten. Met een hightech installatie tapt hij nu de benedenburen af en laat hun gesprekken luid over de speakers door het huis galmen. Je kunt zelfs hun kanarie horen tsjilpen. Op momenten dat de twee dames een man in hun therapeutische spel nodig hebben " een kelner, of een conducteur van de NS " komt hij opdraven.

Het zijn enigszins overdreven, maar toch zeer herkenbare taferelen uit het welvarende Nederland van de afgelopen decennia. Door hun zucht naar therapieën en gekoketteer met de opvoeding van hun kinderen, wekken de personages de indruk verveeld en onvervuld door het leven te gaan. Zij zoeken afleiding in voyeurisme (Otto en Sylvia) en exhibitionisme (Ingrid). In de tekst zitten ook een paar absurde invallen van de schrijver, zoals in het onderstaande fragment, waarin Ingrid spreekt over een schoonheidswedstrijd op de middelbare school van haar dochter, waarbij de hoofdprijs bestaat uit een vrije overgang naar de volgende klas.

De rollenspelen die gespeeld worden, zijn een typisch thema voor Paul Haenen. Niet alleen in zijn andere stukken komt dit thema regelmatig terug, ook zijn optredens op televisie draaien om het spelen van rollen. Zijn bekende karakters, Margreet Dolman en Dominee Gremdaat, bekijken de wereld in mineur maar met veel liefde, en ze prediken de troost. Maar de echte troost zit in de speelsheid die voorwaarde is voor hun verschijning. Paul Haenen moet immers transformeren, spelen dat hij een ander is. In "Een Bijzonder Vergezicht" laat Haenen zien hoeveel genoegdoening mensen kunnen halen uit het spelen van een ander.

Een-bijzonder-prettig-vergezicht-toneel-1986-foto

Cast & Creatives

Artiesten
Mary Dresselhuys Leen Jongewaard Petra Laseur
Regie
Berend Boudewijn
Productie
Hansje Terlingen
Kostuums
Yan Tax
Decorontwerp
Roland de Groot
Lichtontwerp
Wim Dresens

Zoek en boek een show

of vraag een offerte aan

Reserveer hier online of bel 0900 1353 (45cpm)

Worldwide excellence in entertainment

Stage Entertainment owns a network of theatres in eight countries where it produces musicals and shows developed by international partners or by its own creative teams. At its inception in 1998, Stage Entertainment comprised Stage Entertainment The Netherlands, Stage Entertainment USA, and Holiday on Ice. Over the past decade, the company has grown considerably, expanding its creative development and production activities around the world.