Maurice Reijm, salesmedewerker én gastheer zakelijke events bij Stage Entertainment, weet hoe je van een theaterbezoek een onvergetelijke ervaring maakt.
Een vleugje 19e-eeuws bohemien Parijs in Utrecht: wie naar Moulin Rouge! De Musical in het Beatrix Theater gaat, waant zich eventjes in een compleet andere wereld. Goed voor een avond vol spektakel en extravagantie, maar ook een uitgelezen kans voor bedrijven. ‘Hiermee geef je medewerkers, relaties en klanten een belevenis die ze niet snel zullen vergeten’, aldus Maurice Reijm van Stage Entertainment.
Bijna 32 scheepscontainers waren nodig om het decor van Moulin Rouge! De Musical vanuit Sydney naar Nederland te verschepen. Wie het Beatrix Theater Utrecht binnenloopt, begrijpt waarom. Een levensechte olifant van 5,5 meter hoog hangt vanaf het balkon de zaal in. Overal fonkelen lampjes en kroonluchters en rijen roodfluwelen doeken en gouden ornamenten glanzen je tegemoet. Alles ademt hier de grandeur van de beroemde Parijse nachtclub Moulin Rouge, die in de negentiende eeuw wereldfaam vergaarde als vrijhaven voor kunstenaars, vrijbuiters en dromers. Een plek waar alle verlangens welkom zijn en waar extravagantie zegeviert.
Ode aan liefde en schoonheid
Moulin Rouge! De Musical is geïnspireerd op de gelijknamige film van Baz Luhrmann uit 2001 en vertelt het verhaal van de jonge dichter Christian. Hij wordt halsoverkop verliefd op Satine, een courtisane uit de nachtclub die bekendstaat als the sparkling diamond. Het is een klassiek liefdesverhaal, omlijst door spektakel, muziek en overdaad, maar eveneens een ode aan waarheid, schoonheid en vrijheid. Een formule die aanslaat, getuige de volle zalen wereldwijd én de tien Tony Awards.
Onvergetelijke ervaring
De belevenis die Moulin Rouge! De Musical biedt, laat zich overdag slechts raden. Wanneer we Maurice Reijm in het Beatrix Theater Utrecht ontmoeten, is het er stil. ‘Wacht maar, vanavond is de zaal weer tot de nok gevuld’, zegt hij met een glimlach. Als salesmedewerker én gastheer zakelijke events bij Stage Entertainment – de producent van Moulin Rouge! De Musical – weet Reijm hoe je van een theaterbezoek een onvergetelijke ervaring maakt voor medewerkers, klanten of relaties. ‘Dat begint altijd met een korte intake: wat is het doel van het evenement? Wil je vooral teambuilding, ontspanning of juist relatiebeheer? Op basis daarvan creëren we samen een event op maat, waarbij de musical als rode draad fungeert.’
Waar zit volgens jou de wow-effect van deze productie?
‘Dat gevoel krijg je zodra je de zaal binnenkomt, met het imposante decor en de ‘boho’-Parijse sfeer. Even stap je een andere wereld in, vol glitter en extravagantie. De voorstelling zelf is spectaculair, met mash-ups van zeventig bekende popsongs, een hoogstaande cast en indrukwekkende choreografie. Zelfs mensen die de film niet kennen, zijn volledig overdonderd. Dit is echt een avond die je bijblijft.’
Waarom zou je als bedrijf een avondje theater aanbieden?
‘Omdat je iets unieks aanbiedt. Een zakelijk arrangement draait niet alleen om de voorstelling, maar ook om alles eromheen. Medewerkers, klanten of relaties ontmoeten elkaar in een andere setting, los van de zakelijke context. Dat zorgt voor verbinding, nieuwe gesprekken en plezier. In een tijd waarin mensen aan je bedrijf binden een uitdaging is, helpt zo’n ervaring om samen herinneringen te maken. Wat we horen is dat gasten altijd nog lang napraten over deze exclusieve avond.’
Hoe onderscheidt Moulin Rouge! De Musical zich van het standaard personeelsuitje?
‘Het is gelaagd. Je hebt het sociale deel rondom de musical – waarbij het gaat om eten, drinken, elkaar ontmoeten – en je hebt het artistieke deel in de zaal. Die combinatie maakt het uniek. Je ziet en hoort hetzelfde, maar iedereen beleeft het op zijn eigen manier. En dat levert gespreksstof op die je niet hebt na een standaard bedrijfsuitje.’
Wat doet een musical met de relatie tussen collega’s of met klanten?
‘Je deelt een beleving. Tijdens de musical wordt iedereen geraakt door hetzelfde verhaal, dat nodigt uit om daarover na te praten. Of het nu gaat om klanten, relaties of medewerkers. Voor die laatste groep geldt dat we zien dat bedrijven hun medewerkers graag in de watten leggen. Daarmee laat je zien: jullie zijn belangrijk. Voor relaties en klanten geldt hetzelfde. Je maakt indruk door een avond van dit kaliber aan te bieden. Dat straalt professionaliteit en waardering uit.’
Wat bedoel je precies met ‘in de watten leggen’?
‘Alles draait bij ons om ontzorgen. Vanaf het moment dat je contact met Stage Entertainment opneemt, regelen wij alles. Denk aan een diner, een borrel of een eigen afterparty, allemaal op één locatie. Bovendien krijgen bedrijven altijd een eigen gastheer of -vrouw die er alleen voor hun groep is. Hij of zij zorgt ervoor dat niemand in de rij hoeft te staan voor een drankje, dat een jas wordt aangenomen, dat vragen meteen beantwoord worden. Het zijn kleine details, maar samen maken ze het verschil.’
Is het altijd diner en musical, of kan het ook anders?
‘De musical staat centraal, maar daaromheen is er een breed scala aan mogelijkheden. Zo hebben we ook weleens productlanceringen georganiseerd, net als workshops. En soms geven castleden een dansles, of nemen we gasten mee backstage. Bedrijven kunnen ook ervoor kiezen om een presentatie te houden in een ruimte in het theater en daarna samen de musical te beleven. Elk zakelijk arrangement is anders en afgestemd op de behoeften van het bedrijf.’
Wat zegt dit over een werkgever die dit voor zijn medewerkers organiseert?
‘Het laat zien dat je als bedrijf aandacht hebt voor cultuur, inspiratie en verbinding. En in het geval van deze musical al helemaal: juist doordat dit zo’n energieke theaterproductie is met veel spektakel, maar ook nog eens een pakkende boodschap. Ik kan me zo voorstellen dat dat voor young professionals erg aantrekkelijk is; dat is doorgaans een groep die zoekt naar werkgevers die méér bieden. Door samen een culturele beleving te delen, laat je zien dat er ruimte is om mens te zijn, jezelf te mogen zijn. Iets wat helemaal past bij de boodschap van het verhaal van Moulin Rouge! De Musical.’
Wat zeggen bedrijven nadat ze met hun gasten hier zijn geweest?
‘Ze zijn zonder uitzondering vol lof. Medewerkers voelen zich gezien als je dit voor ze organiseert. Relaties ervaren dat je moeite hebt gedaan om hen iets bijzonders te geven. Het is méér dan een cadeau, het is een onvergetelijke ervaring. En die indruk blijft hangen. We merken dat bedrijven daarom vaak terugkomen, ze zien dat het echt iets toevoegt.’
Als mensen het theater uitlopen, wat hoop je dan dat hen bijblijft?
‘Energie. Verwondering. Dat ze even in een andere wereld zijn geweest en denken: dit was niet zomaar een musical, dit was een belevenis. Want het gaat verder dan alleen de show. Met alle activiteiten eromheen proberen we echt iets unieks te creëren. Uiteindelijk hoop je dan dat ze dat complete plaatje meenemen naar hun werk en naar hun relaties. Voor mij persoonlijk is dit ook echt een productie om trots op te zijn. Ik werk al twintig jaar bij Stage Entertainment en dit is écht een van de meest indrukwekkende shows die ik heb meegemaakt. Het is extravagant, spectaculair en inspirerend. Het is een feest om bedrijven en hun gasten hier keer op keer blij mee te maken.’
Méér dan een avond uit
Met collega’s, medewerkers of relaties een avond beleven die nog lang bijblijft? Ontdek de zakelijke arrangementen rond Moulin Rouge! De Musical in het Beatrix Theater Utrecht. Stage Entertainment regelt alles: van ontvangst tot diner of borrel, workshops of backstage tour, en indien gewenst zelfs een eigen afterparty. U wordt volledig ontzorgd en kunt rekenen op een evenement op maat. Laat uw gasten verwonderen door een spectaculair decor, meeslepende zang en dans én een verhaal dat raakt. Moulin Rouge! De Musical is méér dan een musical: het is een beleving die verbindt en energie geeft.